شمارش ارا

فرق دستگاه بخور سرد و گرم

فرق دستگاه بخور سرد و گرم

انواع دستگاه بخور

امروزه دستگاه هاي بخور در دو مدل اصلي توليد و عرضه مي شوند. همان گونه که مي دانيد، دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم اين دو مدل اصلي هستند. تفاوت عمده و مرز جداسازي آن ها نيز با توجه به دماي بخور توليدي است. که تاثير عمده اي در خريد دستگاه بخور دارد.

در واقع ميزان سردي و گرمي بخور با توجه به دماي محيط، مهمترين وجه تمايز آن هاست. البته اين دو مدل خود داراي انواع ديگري نيز هستند که هريک از آن ها ويژگي ها و امتيازات ويژه اي را در اختيار استفاده کنندگان قرار مي دهد. مواردي که به دقت در ادامه مورد بررسي قرار گرفته است و در قيمت دستگاه بخور تاثير گذار است.

چرا بايد از دستگاه بخور استفاده کنيم؟

تنفس در مکاني که از رطوبت مناسبي برخوردار است به تسکين بيماري هاي تنفسي و آلرژي کمک مي‌کند. به عنوان مثال رينيت آلرژيک يکي از اين مشکلات تنفسي است که اغلب با علائمي همچون گرفتگي بيني، تحريک و التهاب بافت‌هاي ظريف و مرطوب مخاط بيني همراه است. کاهش اين التهاب نقش مهمي در تسکين عوارض اين‌گونه حساسيت‌ها دارد. به همين جهت استفاده از دستگاه بخور براي اين دسته از افراد امري ضروري محسوب مي‌شود.

زماني که بافت‌هاي بيني به اندازه کافي مرطوب باشند، مواد محرک و آلرژي‌زا، توانايي فعاليت نداشته و علائم حساسيت کاهش پيدا خواهد کرد. کشف سطح رطوبت مناسب امر دشواري به نظر مي‌رسد. به اين دليل که ذرات گرد و غبار و ديگر مواد حساسيت‌زا مانند کپک، در رطوبت کم، توانايي رشد کردن ندارند. در مقابل نيز رطوبت بيشتر براي بافت گلو و مجاري بيني بهتر است. رطوبت هواي خانه يا اتاق شما بايد در يک سطح استانداردي قرار داشته باشد که نه چندان خشک و نه زياد مرطوب باشد.

k1_fmwc.png

  1. بخور سرد

دستگاه بخور سرد يکي از روش هاي رايج براي افزايش و تأمين رطوبت است. دماي بخور سرد اغلب پايين تر از دماي محيط است و در نتيجه به آن سرد گفته مي شود. همچنين در بخور سرد، آب بخار نمي شود، بلکه طي فرآيندي به توده اي مه مانند و غبارگونه در مي آيد که سبب افزايش رطوبت هوا مي گردد. دستگاه بخور سرد اغلب در نوع تبخيري و التراسونيک قابل تهيه و خريداري است.

  1. بخور گرم

دستگاه بخور گرم يکي ديگر از انواع رايج بخور است. در اين مدل، بخور حاصل، دماي بالاتري نسبت به دماي محيط دارد. اين ويژگي علاوه بر تأمين رطوبت مي تواند سبب گرم کردن فضاي اتاق يا محل کار نيز شود. دستگاه بخور گرم نيز داراي دو نوع تبخيري و اولتراسونيک است که هر يک، ويژگي هاي متفاوتي نسبت به نمونه هاي بخور سرد دارند.

پس از بيان کاربردهاي هريک از انواع بخور سرد و گرم، به بررسي دو نوع پرکاربرد آن ها يعني تبخيري و اولتارسونيک و بيان مزايا و معايب هرکدام اشاره خواهيم کرد.

دستگاه بخور سرد بهتر است يا گرم؟

هر دو دستگاه بخور سرد و گرم، گزينه‌هاي خوبي براي افزايش رطوبت و کاهش خشکي هوا هستند. اگر در خانه کودک يا حيوان خانگي داريد، خريد دستگاه بخور سرد ، انتخاب مناسب‌تري است. دستگاه‌هاي بخور سرد در رطوبت رساني به هوا به اندازه دستگاه‌هاي بخور گرم مؤثر هستند. تنها نکته‌اي که نسبت به دستگاه بخور سرد مطرح مي‌شود، پخش شدن ذرات و قطره‌هاي آب در فضاي خانه است. به همين دليل اين قطره‌ها قادر به فراهم کردن زمينه لازم جهت رشد و گسترش باکتري‌ها و قارچ‌ها خواهد شد. با توجه به اين موضوع شستشو و تميز کردن محفظه بخور سرد، از بروز اين مشکل پيشگيري خواهد کرد. با تميز کردن مخزن دستگاه رطوبت ساز از تجمع املاح و رشد باکتري، ميکروب و کپک جلوگيري مي‌شود.

طرز کار بخور سرد و گرم:

در بخور گرم معمولا به وسيله يک المنت داخلي، آب موجود در مخزن گرم شده و سپس تبخير مي‌شود. همانطور که گفته شد، استفاده از اين دستگاه تاثير شاياني بر بهبود علائم سرماخوردگي، آنفولانزا و ساير بيماري‌هاي اين چنيني دارد. باعث روان شدن مخاط و جلوگيري از سرفه خشک نيز مي‌شود.

در بخور سرد هم به روش‌هاي مختلفي بخور نسبتا هم دما يا کمي کمتر و بيشتر از دماي محيط ايجاد مي‌شود. اين فرايند به روش‌هاي گوناگوني صورت مي‌گيرد که يکي از اين روش‌‌ها فناوري اولتراسونيک است.

بخور سرد اولتراسونيک قطرات آب را به ذرات بسيار ريزي تبديل کرده و در هوا پخش مي‌کند. اين ذرات طراوت و رطوبت کافي را به ميزان مناسبي ايجاد مي‌کنند و تنفس سالم‌تري در فضا صورت مي‌گيرد.

کنترل خروجي رطوبت

مي توان رطوبت دستگاه هاي بخور را کنترل کرد و اين کار را از طريق سه متغير انجام مي دهند که بعضي از آن ها ممکن است دو جا براي اين کار داشته باشند. مي توانيد حالت چرخش را روي حالت روشن يا خاموش قرار دهيد تا در سطح مناسبي قرار بگيرد اما معمولاً افراد آن را روي حالت اتوماتيک مي گذارند.

حمل و نقل راحت

بعضي از دستگاه هاي بخور آب، حجم بسيار کمي دارند و بلند کردن و جابجايي آن بسيار راحت است. در واقع اين دستگاه ها به گونه اي طراحي شده اند که اگر داخل آن ها را با آب پر کنيد ، باز هم سنگيني زيادي نخواهند داشت و همچنين دو عدد فيلتر در درون آن ها قرار گرفته که در رطوبت هوا نقش بسيار مهمي دارد.

تنظيمات ميزان صدا

ممکن است که بعضي از دستگاه هاي بخور داراي صداي خفيفي باشند و اگر اين دستگاه را در اتاق قرار دهيد، ممکن است که از صداي آن کلافه شويد . مي توانيد شب هنگام آن را روي ضعيف ترين حالت صدا بگذاريد و حتي بعضي از دستگاه هاي بخور نيز مي توانند از طريق تنظيمات ، کاملا بي صدا شوند ، حالت هاي سايلنت کاملا بدون صدا نيستند اما صداي آن ها اصلاً قابل توجه نخواهد بود.

سخن پاياني

يک دستگاه بخورِ سرد و رطوبت ساز خوب، مي‌تواند به شما کمک کند خواب راحتي داشته باشيد و بيشتر احساس سلامتي کنيد. هواي پاک منزل و رطوبت کافي مي‌تواند سوزش چشم‌ها و خشکي گلوي شما را برطرف کند و احساس شادابي در شما به وجود آورد. يادتان باشد اولويت‌هايتان را مشخص کنيد و سپس بهترين دستگاه بخور را خريداري کنيد.

ما در فروشگاه تجهيزات پزشکي زيمانو بهترين دستگاههاي بخور را براي شما فراهم کرده ايم.


برچسب ها : فرق , دستگاه , بخور , سرد , و , گرم ,
+ نوشته شده در شنبه 3 مهر 1400ساعت 14:07 توسط خداداد | | تعداد بازدید : 20

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]